Definisi Terapi Fisio
Kamus
perubatan Mosby menyatakan bahawa terapi fisio atau terapi fizikal ialah
rawatan ke atas ketidakupayaan pada seseorang individu dengan menggunakan
agen-agen fizikal dan pelbagai kaedah yang sesuai dengan pengertian fizikal. Misalnya,
mengurut, manipulasi, latihan teraputik, penyejukan dan pemanasan (termasuk
penggunaan gelombang pendek, gelombang mikro dan 'ultrasonic diathermy'),
terapi hidro, rangsangan menggunakan elektrik dan menggunakan cahaya.
Kepelbagaian kaedah ini adalah sebagai satu cara memulihkan pesakit dan mengekalkan fungsi normal selepas mengalami sesuatu kecederaan atau penyakit.
Kepelbagaian kaedah ini adalah sebagai satu cara memulihkan pesakit dan mengekalkan fungsi normal selepas mengalami sesuatu kecederaan atau penyakit.
Aktiviti
terapi fisio perlu dilakukan oleh ahli fisio yang berkemahiran sahaja dan hanya
boleh diperolehi di pusat-pusat perubatan sahaja. Aktiviti terapi fizikal
yang dilaksanakan adalah bergantung kepada permasalahan psikomotor yang berbeza
pada seseorang individu. Namun begitu, sebagai seorang guru juga perlu mempnyai
kemahiran untuk melaksanakan terapi fizikal yang mudah dan bersesuaian dengan
murid bermasalah pembelajaran di sekolah.
Contoh- Contoh Latihan AKtiviti Terapi Fizikal:
A) Latihan yang berpusatkan psikomotor halus:
1. Meramas
2. Merenyuk
3. Mencubit
4. Menguli
5. Mengoyak
6. Menggentel
7. Menggunting
8. Memotong
9. Mencabut
10. Menggenggam
11. Menggaru
12. Memicit
Menggunting kertas merupakan aktiviti yang dapat membantu meningkatkan kecekapan pergerakan motor halus |
B) Latihan Yang Berpusatkan Psikomotor Kasar:
1. Melambung
2. Membaling
3. Menyambut
4. Menolak
5. Menarik
6. Melompat
7. Menendang
8. Memukul
9. Berlari
10. Berjalan
Melompat membantu menguatkan otot besar |
C) Latihan Imbangan:
1. Berdiri di atas kerusi / bongkah kecil
2. Berjalan di atas tali yang diletak di atas lantai/ tanah
3. Membawa buku di atas kepala
4. Membawa bola ping pong dengan menggunakan sudu
5. Berdiri dengan sebelah kaki
Mengimbang atas satu kaki |
D) Latihan koordinasi:
1. Melambung dan menyambut bola berbagai saiz
2. Memasukkan jarum ke dalam lubang manik
Menjahit meningkatkan kemahiran koordinasi mata dan tangan |
Sejarah terapi fisio
Di Amerika Syarikat,
fisioterapi biasanya dirujuk sebagai Terapi fisik.Fisioterapi (Terapi Fizikal)
adalah seperti lama sebagai ubat itu sendiri, sejak Yunani Purba di era
Hippocrates. Sejak itu, fisioterapi telah berkembang dari urut mudah kepada
portfolio yang kompleks terapi dengan banyak aplikasi yang khusus.
Di Greek Purba sekitar tahun 460 SM, Hector mengamalkan teknik fisioterapi yang dikenali sebagai "Hidroterapi" untuk rawatan air. Fisioterapi hari ini masih menggunakan hidroterapi, tetapi kini berkembang dan disesuaikan khusus untuk pelbagai keadaan pesakit.
Di Greek Purba sekitar tahun 460 SM, Hector mengamalkan teknik fisioterapi yang dikenali sebagai "Hidroterapi" untuk rawatan air. Fisioterapi hari ini masih menggunakan hidroterapi, tetapi kini berkembang dan disesuaikan khusus untuk pelbagai keadaan pesakit.
Pada tahun 1894, UK diiktiraf
sebagai cawangan fisioterapi khusus kejururawatan yang dikawal selia oleh
Persatuan Berkanun. Dalam dua dekad yang berikutnya, program fisioterapi rasmi
telah ditubuhkan di negara-negara lain termasuk New Zealand (1913) dan Amerika
Syarikat (1914).
Pada tahun 1921, Mary McMillan
membentuk Persatuan Terapi Fizikal di Amerika Syarikat. Kemudiannya dinamakan
semula APTA, organisasi ini mempengaruhi pembangunan fisioterapi di Amerika.
Wabak polio tahun 1920-an
adalah titik perubahan yang akan menjadi mercu tanda bagi profesion
fisioterapi. Georgia telah menubuhkan Warm Springs Yayasan pada tahun 1924
sebagai tindak balas kepada wabak ini polio dan menyediakan fisioterapi untuk
pesakit-pesakit polio.
Selepas wabak polio reda,
rawatan fisioterapi terdiri daripada senaman, urut dan daya tarikan. Dari tahun
1950, manipulasi kiropraktik juga telah diperkenalkan di Great Britain pada
mulanya. Keistimewaan ortopedik dalam fisioterapi juga muncul pada masa yang
sama.
Pada tahun 1980, teknologi
menjadi tumpuan perubahan dalam fisioterapi. Prosedur menggunakan komputer,
stimulasi elektrik, ultrabunyi dan lain-lain peralatan baru. Walau bagaimanapun,
Freddy Kaltenborn, terapi secara manual tidak dapat menandingi teknologi yang
ada.Fisioterapi kini telah mendapat pengiktirafan yang luas.
Cara
Pelaksanaan Terapi Fisio
Terapi
fisio atau dikenali juga sebagai terapi fizikal merupakan satu terapi yang
sangat baik dan sangat diperlukan bagi memulihkan kanak-kanak pendidikan khas
ini. Terdapat beberapa cara bagaimana untuk melaksanakan terapi ini.
Cara
pertama ialah berenang. Kolam renang merupakan tempat di mana berat badan
kanak-kanak akan menjadi ringan. Selain itu di dalam kolam renang ini jugalah
otot kanak-kanak boleh bekerja dengan agak baik. Hal ini berlaku disebabkan
berat badan kanak-kanak ini telah ditampung oleh air.
Kedua
ialah dengan menggunakan peralatan profesional. Harga peralatan ini agak mahal
tetapi sangat berbaloi apabila kita menggunakan dengan baik. Antara peralatan
yang boleh digunakan ialah alat untuk meluruskan lidah. Alat ini mampu
meluruskan lidah murid yang tidak betul kedudukannya. Melalui ini, lidah dapat
diluruskan dan murid mampu menyebut huruf-huruf dan perkataan-perkataan dengan
baik.
Seterusnya
ialah dengan meminta pandangan daripada mereka yang pakar dengan terapi ini.
Kita boleh mendapatkan pandangan daripada ahli terapi di hospital untuk
melakukan apa jua terapi untuk anak anda di rumah. Ahli terapi merupakan orang
yang diberi tauliah untuk menyampaikan pengetahuan kepada orang ramai tentang
terapi.
Keempat
ialah bersenam bersama dengan anak anda. Bersenam merupakan terapi fizikal yang
sangat menyihatkan. Bersenam boleh mengeluarkan segala macam penyakit dari
badan kita. Bersenam dengan anak anda bererti anda mengajar anak anda supaya
mengamalkan cara hidup yang sihat.
Pastikan
ianya seronok jika anda ingin memastikan terapi ini berjaya diaplikasikan dalam
anak anda. Rancanglah aktiviti dengan jayanya. Pastikan aktiviti tersebut tidak
menekan anak anda dan seterusnya anak anda akan berasa seronok
Peralatan Fisio Terapi
Setiap
kanak -kanak memerlukan perkara -perkara asas dalam kehidupan seperti makan
minum , pakaian , tempat perlindungan dan kasih sayang ibu bapa . Keperluan
-keperluan ini perlulah dipenuhi supaya dia dapat berkembang dan membesar dengan
sempurna . Setiap kanak -kanak ingin menikmati keindahan hidup dan merasakan
dirinya dihargai serta mempunyai sesuatu kebolehan yang dapat dibanggakan .
Begitu juga dengan kanak -kanak berkeperluan asas, malahan ada diantara mereka
yang memerlukan perkara -perkara lain yang lebih khusus. Umpamanya , kanak
-kanak masalah pendengaran memerlukan alat pendengaran dan latihan pertuturan .
Kanak -kanak bermasalah penglihatan memerlukan cermin mata . Kanak -kanak
spastik pula memerlukan latihan berbentuk fisioterapi, terapi cara kerja serta alat -alat untuk
membantunya duduk , berdiri dan bergerak dari satu tempat ke satu tempat yang
lain. Keperluan -keperluan kanak -kanak ini lebih kompleks dan ibu bapa amat
memerlukan nasihat dari golongan profesional yang arif tentang rawatan dan
program pemulihan bagi kanak -kanak cacat .
PERALATAN
YANG DIGUNAKAN DALAM TERAPI FIZIKAL.
Aktivti Motor Kasar.
AKTIVITI
|
ALATAN YANG DIGUNAKAN
|
MENOLAK
|
kerusi,
meja, kotak,
|
MEMUKUL
|
bola,
boxing, badminton,
|
MELAMBUNG
|
bola
,pundi kacang, belon dll
|
MENYAMBUT
|
bola,
pundi kacang, belon dll
|
BERJALAN
|
tali,
|
BERLARI
|
tali
skipping,
|
MELOMPAT
|
gelung
rotan, tali skipping
|
BERKUDA
|
|
BERENANG
|
|
Aktivti Motor halus.
AKTIVITI
|
ALATAN YANG DIGUNAKAN
|
MEMOTONG
|
gunting,pisau,pembaris
|
MENGGUNTING
|
gunting
|
MENGGULI
|
doh,
tepung,
|
MENCUBIT
|
plastesin,
doh, diri sendiri
|
MERAMAS
|
kelapa,
span, kertas, bola lembut.garam
|
MENGENTEL
|
tepung,
kertas, tanah liat
|
MENGOYAK
|
kertas
dan kain
|
MENJENTIK
|
karom, tutup botol, guli
|
Latihan Imbangan.
AKTIVITI
|
ALATAN YANG DIGUNAKAN
|
BERDIRI
DENGAN SEBELAH KAKI.
|
|
MENJUNJUNG
BUKU / OBJEK DI ATAS KEPALA
|
Buku
atau pundi kacang
|
MENITI
DI ATAS BANGKU
|
Kayu
titi, bangku panjang
|
BERJALAN
DI ATAS TALI DENGAN MENDEPA DUA TANGAN.
|
Tali.,
|
Aktiviti Koordinasi
AKTIVITI
|
ALATAN YANG DIGUNAKAN
|
MELAMBUNG
DAN MENYAMBUT BOLA PELBAGAI SAIZ.
|
Bola.
|
MEMASUKKAN
JARUM DALAM LUBANG MANIK.
|
Jarum
dan manik
|
MELENGKAPKAN
PUZZLE
|
puzzle
|
ANYAMAN
|
Kertas
warna, riben,
|
MENGGUNTING
DAN MENAMPAL
|
Gunting
dang am
|
BERJALAN
DI ATAS GARISAN YANG LURUS DAN BENGKANG BENGKOK
|
Tali,
|
JAHITAN
|
Kain,
benang, jarum
|
Cadangan Aktiviti Fisio Terapi
Contoh aktiviti menggunakan bola :
○Berlari ke arah bola
○Melantun bola ke lantai
○Membaling bola
○Menyambut bola
○Menggelek bola guna kaki
CARA PERLAKSANAAN FISIOTERAPI.
- Pemerhatian dan penilaian awal terhadap masalah yang dihadapi oleh murid.
- Penilaian dijalankan menggunakan instrument yang sesuai dan hasil penilaian dianalisa untuk melihat daerah kelemahan tertentu pesakit.
- Merancang proses rawatan sesuai dengan tahap keupayaan pesakit.
- Penilaian dijalankan secara berterusan sepanjang tempoh rawatan supaya dapat mengesan keperluan lain pesakit
- Penilaian susulan dijalankan bagi melihat keberkesanan terapi atau perlu ditukar kepada aktiviti yang lebih sesuai.
KEPENTINGAN TERAPI FISIO
Pecahan kepentingan Terapi Fisio |
Faedah Terapi Fisio |
KEPENTINGAN TERAPI FIZIKAL.
Terapi fizikal sememangnya sangat efektif kepada murid-murid pendidikan khas
kerana ianya mampu meningkatkan kemampuan otot-otot iaitu motor kasar dan motor
halus termasuk koordinasi antara keduanya. Aktiviti-aktivti yang melibatkan
otot-otot ini memerlukan masa yang lama dan perlu dilakukan berulang kali
sehingga kemampuan otot menjadi matang dan murid boleh melakukan sendiri tanpa
bantuan orang lain. Contohnya murid dapat berjalan , berlari dan melompat dengan kaedah yang betul. Selain
daripada itu juga pemulihan bagi motor halus adalah sangat penting. Termasuk juga aktiviti – aktiviti yang
melibatkan motor halus seperti memotong, menggunting, mencubit , meramas dan
sebagainya. Latihan imbangan merupakan antara aktiviti yang dijalankan bagi
membentuk keseimbangan badan seperti berjalan sebelah kaki, meniti diatas
bangku dan sebagainya. Koordinasi kedua
motor ini akan mampu meningkatkan kemampuan otak kiri dan kanan berfungsi
dengan baik. Antara aktiviti yang boleh dijalankan ialah menyambut bola
dengan pelbagai saiz , mencantum puzzle
dan sebagainya. Kesimpulannya kematangan kedua – dua motor halus dan kasar akan
dapat meningkatkan tahap kefungsian mereka dalam kehidupan seharian.
Aktiviti terapi ini juga dikatakan mampu meningkatkan daya
pengamatan murid-murid pendidikan khas. Mereka memerlukan ketajaman pendengaran
, penglihatan dan pemikiran supaya dapat berfungsi dengan baik. Secara tidak
langsung murid-murid pendidikan khas ini dapat membuat perbandingan dan mencari
persamaan dalam sesuatu aspek. Contohnya boleh
memilih objek yang besar atau kecil, mampu mencari perbezaan dan membuat
tafsiran. Pengamatan memerlukan rangsangan pelbagai deria supaya murid-murid
pendidikan khas dapat membentuk konsep dengan betul. Oleh yang demkian
aktiviti-aktiviti dalam terapi fizikal memberi impak yang besar dalam
menghasilkan gerak balas terhadap pengamatan dan daya kosentrasi murid-murid
pendidikan khas.
Terapi fizikal mampu
membina keupayaan diri dan keyakinan yang tinggi. Murid-murid akan merasakan
sendiri perubahan-perubahan yang mereka alami. Kesabaran dan keinginan yang
kuat untuk menjalani rawatan mampu mengubah persepsi diri dan rakan terhadap
keupayaan dan kebolehan sendiri. Ini
memberikan kesedaran dalam diri bahawa mereka juga mampu bersaing dengan rakan
sebaya yang lain. Aktiviti-aktiviti yang dilakukan menjadi pendorong atau
motivasi kepada sesuatu yang lebih baik. Keazaman yang tinggi menjalani proses
terapi membantu mereka membentuk kehidupan
berdikari yang lebih baik.
Mereka juga dapat
bersosiolisasi dan berkomunikasi dengan baik bersama rakan sebaya. Keyakinan diri dapat meningkatkan keupayaan
berinteraksi dengan alatan dan rakan semasa menjalankan aktiviti terapi.
Komunikasi yang baik mampu menggalakan mereka meluahkan perasaan dan
bertukar-tukar pendapat . Mereka mampu bercerita mengenai aktiviti yang mereka
jalani dan berkongsi keseronokan tersebut. Secara tidak langsung mereka dapat belajar dalam kumpulan dan
mengamalkan nilai-nilai baik dalam kehidupan. Contohnya berkongsi alatan,
bersifat sabar dan bekerjasama. Penerapan nilai-nilai baik ini akan menjadi
panduan dalam kehidupan mereka. Rantaian nilai-nilai murni diharapkan dapat
membentuk insan yang seimbang dan kepatuhan kepada peraturan serta mampu menjadi insan yang patuh kepada
perintah Allah. Secara tidak langsung ianya akan meransang kepada pertuturan
murid-murid pendidikan khas.
Aktiviti terapi juga mampu mengubah tingkah laku murid – murid
pendidikan khas. Contohnya sikap pendiam , tidak berminat untuk belajar, suka
bersendirian, tidak fokus suka mengganggu dan sebagainya. Terutama sekali bagi
murid Hyperaktif dan ADHD. Kemampuan
memberikan ganjaran dan pujian semasa aktiviti yang dijalankan boleh meransang
mereka mengubah tingkah laku. Bandura dan Walters mendapati bahawa kehidupan
sehari-hari banyak tingkah laku yang dipelajari melalui contoh, teladan, dan
melalui bahasa. Seandainya tingkah laku ini hendak dipelajari malalui Teori
Pelaziman Operan atau Pelaziman Klasik maka sudah tentu kita akan mengambil
masa yang cukup banyak bagi menguasai semua tingkah laku yang ada pada diri
kita hari ini dan kita mungkin tidak akan mempunyai himpunan tingkah laku
sebanyak yang kita ada pada hari ini.
(Amir Awang, 1989). Oleh yang demikian melalui aktiviti-aktiviti
terapi murid akan terikat dengan jadual
dan peraturan yang perlu dipatuhi. Pelaziman ini akan memberikan kesan kepada
mereka sekiranya aktivti- aktiviti yang dilakukan mampu memberikan ransangan
kepada mereka mengamalkan tingkah laku yang baik.
Aktiviti terapi fizikal ini juga turut membantu perkembangan
fizikal dan tubuh badan mereka. Terutama
sekali yang melibatkan otot-otot motor
kasar. Contohnya dapat berjalan dan melompat dengan betul bila keseimbangan
badan dapat dibentuk dengan baik. Kelembutan dan kelenturan otot-otot semasa
melakukan aktiviti berkuda akan membantu menguatkan tubuh badan dan bahagian
sendi-sendi. Ramai dalam kalangan murid pendidikan khas ini tidak mempunyai
kesempurnaan dalam perkembangan fizikal. Oleh yang demikian latihan yang
berterusan akan mampu membentuk tubuh badan yang sihat dan tegap.
Selain dairpada apa yang dibincangkan diatas, aktiviti terapi juga
akan dapat membantu murid meluahkan dan melahirkan perasaan. Pakar- pakar psikologi berpendapat melalui aktiviti motor kasar dan motor halus
yang dijalankan dalam kumpulan atau individu akan membantu mereka melepaskan
segala kesusahan dan perasaan yang terpendam dalam hati mereka. Contoh seperti
memukul boxing, menyepak bola dan sebagainya.
Aktiviti ini dapat meredakan perasaan mereka terutama sekali bagi murid
hyperaktif dan ADHD. Selepas aktiviti ini dijalankan kebanyakan murid akan
lebih bertenang dan dapat memerikan tumpuan kepada aktiviti seterusnya.
saya ambil info ini buat kajian..terima kasih
ReplyDeleteSalam,
ReplyDeleteSy seorg fisioterapi di hospital kerajaan, saya harap tuan memperbaiki info2 dlm blog tuan kerana ada maklumat yg sama sekalo tidak benar atau boleh saya katakan salah. Mungkin pihak tuan boleh berjumpa fisioterapi di hospital berhampiran dan mnta pendapat sebelum menghantar apa2 maklumat ke laman sosial.
Poker | The Most Accurate Baccarat Strategy | FEBCASINO
ReplyDeleteThe best strategy for poker in general is by betting on 메리트카지노총판 the 온카지노 most experienced players, or at least the best players, in a situation febcasino where the