KONSEP DAN
DEFINISI TERAPI OZON
Istilah yang menggambarkan beberapa
amalan yang berbeza di mana oksigen, ozon atau hydrogen peroksida ditakbir
melalui cecair atau gas untuk membunuh mikroorganisma yang jahat, meningkatkan
fungsi sel, dan menggalakkan penyembuhan tisu yang rosak. Rasional
di sebalik terapi ozon ini ialah seperti yang mereka sering dikenali, tanggapan bahawa selagi keperluan antioksidan bagi badan dipenuhi, penggunaan bahan oksidatif tertentu akan merangsang pergerakan atom
oksigen daripada saluran darah ke sel badan. Ozon
sendiri terdiri daripada oksigen, terhasil apabila sinaran ultraungu atau
aliran elektrik melalui udara atau oksigen.
Kanak-kanak merupakan anugerah yang tidak ternilai
SEJARAH
AWAL TERAPI OZON
|
Sejarah terapi ozon bermula di
German di mana Werner Von Siemens membina paip sedutan pertama untuk membunuh
mikroorganisma pada tahun 1857. Baron Justus Von Liebig pula ahli kimia pertama
yang meneroka aplikasi ozon untuk kegunaan manusia. Kemudian para sainstis
Rusia mempercepatkan penyelidikan perubatan dan berkongsi pengetahuan dengan
Negara-negara Bersatu. Selain itu, pengetahuan tersebut juga dikongsikan
bersama dengan seluruh dunia terutama sekali selepas Perang Dunia Kedua.
Werner Von Siemens |
Di Sepanyol, terapi ozon mempunyai
kesan yang bermanfaat di mana
gas
di dalam badan diperbaiki. Ozon
bertindak sebagai anti oksida
dan
merangsang sel darah
putih yang akan meningkatkan
pertahanan badan sekaligus
sel darah merah akan
meningkatkan pembebasan
oxygen untuk pengangkutan
oxygen ke sel-sel badan yang
baik. Manakala doktor-doktor
di Jerman akan menggunakan
anti oksida sebelum dan selepas
sesi terapi ozon. Langkah ini
penting bagi
memastikan
badan kita tidak menghasilkan radikal
bahaya yang boleh memulakan
proses mutasi.
KEPENTINGAN
TERAPI OZON
DARI SEGI KESIHATAN
- Menyahaktif virus, bakteria, kulat fungus dan protozoa
- Merangsang
sistem pertahanan badan atau imun
- Memusnahkan
radikal bebas
- Mencegah
koma dan kejutan
- Menghentikan
pendarahan
- Menghalang
dan merawat penyakit berjangkit
- Menghalang
penyakit degeneratif
- Memperbaiki
fungsi otak dan ingatan
- Meleraikan
gumpalan sel darah merah, memperbaiki pengangkutan oksigen, dan aliran
darah
- Menstabilkan
penghasilan hormon dan enzim
- Memecahkan
lemak iaitu kolestrol dan trigliserid membersihkan arteri & vena
- Mengurangkan
radang atau inflamasi
- Menyingkirkan
toksin
Amalan hidup sihat dapat membantu kanak-kanak membesar dengan bijak |
DARI SEGI MAKANAN
- Menyahtoksik buah-buahan, sayur-sayuran,
ayam, ikan, daging
- Menghapuskan racun serangga, bahan kimia
pada makanan
- Menjadikan buah-buahan dan sayur-sayuran
ranggup
- Mengeluarkan antibioti pada bahan makanan
- Mengekalkan kesegaran makanan
Galakkan anak-anak makan buah-buahan dan sayur-sayuran |
DARI SEGI KEBERSIHAN
- Mensteril peralatan dapur dan botol susu
bayi
- Membantu mengatasi masalah kelemumur,
jeragat, jerawat dan bintik hitam
Kebersihan persekitaran seperti bilik darjah perlu dititikberatkan |
PROSES-PROSES
TERAPI OZON
Terapi ozon dijalankan mengikut peringkat-peringkat yang tertentu |
PENGGUNAAN TERAPI
OZON
MASALAH
DALAM PELAKSANAAN TERAPI OZON DI MALAYSIA
Keratan akhbar mengenai terapi ozon |
KOS MAHAL
- Memerlukan kos yang mahal untuk setiap sesi
- Mesin tabung yang mengandungi gas ozon yang terkawal pengambilannya
KESAN SAMPINGAN
Umumnya pesakit akan mengalami
beberapa gejala sampingan (side effect) akibat dari menjalani terapi ozon
ü Sakit dada
ü Sesak nafas
ü Pening
Contoh mesin terapi ozon |
Pesakit terapi ozon ini seharusnya
mengambil antioksidan selama menjalani terapi. Fungsi antioksidan sangat
penting kerana khuatir doktor memberikan dos ozon yang berlebihan, sehingga
memberikan radikal dalam tubuh yang menyebabkan gangguan pada sel tubuh.
Antioxidant akan membuat proses terapi ozon ini tetap terkawal (keep the process in check). Tubuh
manusia yang sihat memiliki kadar antioksidan yang cukup, sehingga aktiviti
radikal bebas dapat disekat.Namun apabila menjalani terapi ozon, ianya
memberikan radikal baru dari luar.
CADANGAN
TEMPAT-TEMPAT PERKHIDMATAN TERAPI OZON
Klinik Penawar, Semenyih Sentral
p/s : sila tekan link
untuk mendapat maklumat lanjut
KESIMPULAN
TERAPI OZON
Kanak-kanak berkeperluan khas
merupakan kanak-kanak yang mempunyai pelbagai kekuatan dan kelemahan yang ada
bersama mereka. Sebagai bakal pendidik, guru-guru seharusnya melengkapkan diri
dengan pelbagai strategi untuk menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran
menjadi kreatif dalam membantu kanak-kanak menempuhi proses pengajaran dan
pembelajaran secara optimum sekaligus dapat membantu dalam menjalani kehidupan.
Namun begitu, langkah awal perlu diambil bagi memastikan kanak-kanak dengan
keperluan khas diberi rangsangan yang cukup bagi membolehkan mereka menguasai
kemahiran yang diperlukan dalam kehidupan seharian dengan mengetahui ciri-ciri
kekuatan yang ada pada kanak-kanak itu. Setiap kanak-kanak berbeza antara satu
sama lain dan pastinya ada program yang dapat memberi manfaat kepada mereka (Jamila K.A. Mohamed, 2006).
Bagi membantu kanak-kanak berkeperluan khas mencapai potensi yang
maksimum sesuai dengan keupayaan mereka, guru bolehlah menjalankan program
terapi. Terapi merupakan kaedah yang dapat membantu individu yang
mempunyai kepelbagaian masalah yang melibatkan kognitif, emosi, sosial dan
psikomotor dalam mencapai perkembangan secara maksimum dalam proses pengajaran
dan pembelajaran. Oleh itu, terdapat banyak aktiviti terapi boleh dijalankan
kepada kanak-kanak khas seperti terapi fisio, terapi kuda, terapi cara kerja,
terapi pertuturan, terapi muzik dan lain-lain.
Kemajuan dunia dalam bidang perubatan banyak memberi kebaikan kepada manusia.
Begitu juga dengan perkembangan terapi. Kini, terapi ozon semakin mendapat
tempat di kalangan masyarakat di negara ini yang mahu mencuba rawatan
alternatif. Terapi ini dikatakan dapat mengubati banyak penyakit seperti eczema,
AIDS, dan lain-lain. Oleh itu, penggunaan yang meluas kepada pelbagai penyakit
berikut telah menarik ramai orang untuk mencuba kaedah alternatif ini.
Namun begitu, penggunaan terapi
kepada kanak-kanak khas di negara ini masih lagi di peringkat awal. Mungkin
terdapat kekangan yang menghalang kanak-kanak khas daripada mencuba terapi ini
seperti penggunaan alat yang mahal, sukar didapati di kawasan berhampiran
sekolah dan lain-lain. Malahan, terdapat kajian atau data yang mengatakan
bahawa penggunaan terapi ozon sebagai pilihan terapi untuk kepelbagaian jenis
keadaan kesihatan kurang mencukupi bukti keselamatannya dan tidak diyakini
mempunyai kelebihan daripada terapi-terapi lain.
Oleh itu, sebagai seorang guru,
pemilihan terapi yang betul dan teliti akan dapat membantu murid-murid
mengalami pengalaman baru sekaligus membantu meminimumkan masalah yang mereka
hadapi untuk menempuh alam kehidupan. Biarlah kepelbagaian terapi diterapkan
kepada murid-murid agar mereka berasa seronok dan dapat mengikuti pengajaran
dan pembelajaran dengan lebih baik.
Kanak-kanak khas perlu dibimbing melalui aktiviti terapi bagi membantu mereka menjalani kehidupan berdikari |
Sayangilah kanak-kanak khas sebagaimana anda menyayangi diri anda sendiri |
CONTOH
PEMASANGAN & PENGGUNAAN MESIN TERAPI OZON
Sekian dari kami G5.7. Semoga berjumpa lagi. |
terima kasih :)
ReplyDelete